SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Feedback met een punt

30/6/2016

0 Comments

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Feedback met een. (punt)
Ik kan mij zo voorstellen dat deze titel verschillende associaties oproept. Het staat vrij je eigen beelden te vormen. Voor de duidelijkheid van dit verhaal zal ik je mijn beeld geven. Feedback met een punt is een zelfbedachte kreet. Het is ontstaan nadat ik mij verdiept heb in het effect dat verschillende manieren van feedback geven, heeft op de ontvanger.
Foto
Hoe klinkt het?
Feedback met een punt is niet meer dan het geven van feedback op een manier die je kunt omschrijven als: helder, duidelijk en direct. Maar ook zonder aanzien van de persoon en overtuigd van je eigen gelijk.
Je geeft weinig ruimte om iets terug te zeggen. De ontvanger zal dat waarschijnlijk ook niet meer durven. De feedbackgever vindt het zelf prima, noemt het lekker direct en houdt zich niet bezig met het effect van het eigen gedrag. Eigenlijk zijn ze best trots op de wijze waarop ze feedback geven. “Ze moeten me maar nemen zoals ik ben”, is in dit geval een veel gehoorde kreet. Persoonlijk vind ik het een agressieve manier van feedback geven.
Directe feedback geven
​
Verwar het bovenstaande niet met direct feedback geven. Direct feedback geven met behoud van de relatie en met respect voor de persoon aan wie feedback wordt gegeven, is prima. Het is juist belangrijk om direct feedback te geven. De gebeurtenis is nog vers, de feedback kan concreet gemaakt worden en er is ruimte voor een gesprek over de feedback. Helemaal goed en vooral blijven doen.
Het verschil
Feedback met een punt is toch wat anders. Natuurlijk hebben we allemaal te maken met opvoeding, ervaringen en overtuigingen die ervoor zorgen dat we doen wat we doen. Ergens in ons leven hebben we besloten dat de manier waarop we feedback geven of juist helemaal geen feedback geven, de juiste wijze is om te handelen. Ja, zeg ik dan, dat kan dan allemaal wel zo zijn maar anderen kunnen behoorlijk last hebben van het effect van je gedrag.
Laatst had ik een deelnemer die erg goed was in het geven van feedback met een punt. Toen ik met hem daarover in gesprek ging, bleek hij van mening te zijn dat hij juist erg assertief was. Hij durfde toch maar mooi feedback te geven en dat kon je niet van iedereen zeggen. Dit zijn we wat dieper gaan onderzoeken en ik heb hem gevraagd welk beeld hij heeft bij assertief zijn. “Voor jezelf opkomen” zei hij. Ja, dat klopt maar daar hoort toch een kleine toevoeging bij en die is naar mijn mening, met respect voor de ander. Of anders gezegd met behoud van de relatie. Bij feedback met een punt sta je op zenden. Je zendt jouw boodschap naar iemand toe en dat is het. Het maakt je niet uit wat het effect op de ander is. Daar zit naar mijn mening het agressieve deel.

Een spiegel
Om achter het effect van deze vorm van feedback te komen is het goed om jezelf een spiegel voor te houden of te laten houden. Open staan voor feedback op dit punt zullen we maar zeggen. Welke effecten kunnen we zoal benoemen. We zien mensen die na het ontvangen van deze vorm van feedback:
  • dicht slaan;
  • er niet op terugkomen en ermee blijven zitten;
  • het bij zichzelf zoeken en onzeker worden;
  • bevestigd worden dat feedback geven eng is en dat zeker niet zelf gaan doen;
  • bang voor je worden en je gaan ontlopen;
  • je naar de mond gaan praten;
  • agressief terug reageren en ruzie maken.
Je ziet in de voorbeelden dat deze vorm van feedback geven vooral een negatief effect heeft op de ander. Als je op deze manier feedback geeft, heb je te maken met verstoorde relaties.
De kans is groot dat je dat zelf niet in de gaten hebt, je bent immers overtuigd van je goede aanpak. Als je in jouw professionele situatie regelmatig feedback geeft of moet geven, dan is het goed om zelf feedback te vragen over jouw manier van feedback geven. Vraag het eens aan iemand die je goed kent en van wie je weet dat die een eerlijk oordeel zal geven over jouw manier van feedback geven. Je bewust zijn van hoe je over komt op de ander is de eerste stap. Het is aan jou om te besluiten of je wel of niet iets gaat doen met de ontvangen feedback.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact