SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Intervisie: leren van elkaars kennis en ervaring

21/6/2017

0 Comments

 
Blik van Anneke Gros
Hoe leer je op het werk? Als nieuwe medewerker weet je binnen een week hoe de hazen in de organisatie lopen. Wie de informele leider van de groep is. Aan wie je welke vragen kunt stellen. Of je er echt om half 9 moet zijn of dat het niet zoveel uitmaakt als je later komt. De eerste zes weken is het vanzelfsprekend dat je veel vragen aan collega’s stelt. Daarna word je geacht het allemaal wel te weten en stel je zo nu en dan nog een vraag. 
Foto
​Toch is leren van en met collega’s belangrijk in een omgeving met complexe en steeds veranderende dienstverlening. Belangrijk genoeg om het als organisatie te faciliteren. Dat gebeurt steeds vaker met het aanbieden van intervisie. 
Intervisie is een gestructureerde bijeenkomst met zes tot acht deelnemers. Er is een inbrenger, iemand die een vraagstuk inbrengt, en een gespreksleider. De andere deelnemers stellen om de beurt vragen en geven aan het eind advies.
 
Om intervisie onderdeel van de cultuur te laten worden, moeten mensen ervaren dat het hen wat oplevert. Iedereen is druk en je bent toch al gauw anderhalf uur kwijt. Hier zijn wat reacties van deelnemers die aan onze intervisiebijeenkomsten hebben deelgenomen:
  • “Ik vond het zeer nuttig, ik ga weg met concrete actiepunten.”
  • De deelnemers voelen het vertrouwen om advies te mogen geven. “Een mooie ervaring om te doen.”
  • “Het was wel even spannend om je kwetsbaar op te stellen.”
  • “Alles komt aan bod. De vraagkaarten helpen om goede vragen te stellen.”
  • “Je stelt je oordeel uit. Anders ben je geneigd direct met een advies te komen.”
  • “Er zijn echt nieuwe dingen uitgekomen, waar ik anders niet opgekomen was.”
  • “Ik was me er niet van bewust dat ik een intervisievraag had.”

Waar ik als gespreksleider op let is dat mensen toch niet stiekem een advies of een oplossing in de vraag stoppen. Bijvoorbeeld: “Heb je er al aan gedacht om met de leidinggevende te praten?”. Het is juist belangrijk dat de vragen open gesteld worden, en dat blijkt nog niet mee te vallen. Het is leuk om ze daar een handje bij te helpen. Zo leren de deelnemers zelf ook veel tijdens de intervisie.
 
Als in de organisatie een probleem geconstateerd wordt, wordt vaak gedacht aan een training als oplossing. Dat is echter 10% van hoe mensen leren. Intervisie is een waardevolle aanvulling op formele training, omdat mensen zo hun competenties blijven ontwikkelen na de training. Bovendien gebruik je de kennis en ervaring die in de organisatie aanwezig is. 

Wat heb je nodig voor intervisie?
  • Commitment van het management
  • Voorbeeldgedrag: het management doet ook aan intervisie
  • Betrekken van de teamleiders om tijd en ruimte te creëren

Ik begeleid ook intervisiebijeenkomsten via Segment voor gemeentelijke organisaties en ik geef voor hen de training 'Leren begeleiden van intervisie'.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact