SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Omschakelen naar een thuiswerkcultuur

24/3/2020

0 Comments

 
Blik van Anneke Gros
Afgelopen week heeft er een enorme omschakeling naar thuiswerken plaatsgevonden. Voor sommigen is het nieuw, anderen hebben er al ervaring mee. Ondernemers, medewerkers en leidinggevenden zoeken en vinden andere manieren om samen te werken en hun diensten aan te bieden. Zo heb ik sinds kort online yogales!
Foto
Interessant om te zien is hoe nieuwe gewoontes zich ontwikkelen vanuit de bestaande bedrijfscultuur. Voor “zo zijn onze manieren” op ieder kantoor ontstaan nu digitale “zo zijn onze manieren”. Maar we moeten natuurlijk niet vergeten ze met elkaar af te spreken.
Ik sprak een leidinggevende over wat dat voor haar en haar medewerkers betekende. Wat is de behoefte aan contact voor haarzelf? Waar hebben haar medewerkers behoefte aan? Wie heeft extra ondersteuning nodig? Ook is het zaak om de onderlinge samenwerking op orde te brengen, om elkaar en de klant goed te blijven bedienen. Hiervoor is niet alleen een mailtje nodig met wat je bezig houdt, maar zijn ook nieuwe contact- en overlegstructuren nodig.

Een andere leidinggevende loopt tegen verschillende behoeftes aan. Een medewerker die dagelijks contactmomenten wil en een ander die dat te veel vindt. Welk besluit neem je dan? De ene medewerker vraagt meer sturing dan de ander.

Zo ontstaat door het massaal thuiswerken een nieuw soort cultuur, en het liefst een ‘thuiswerk servicecultuur’. Zoals ook Rutte in zijn toespraak vorige week zei: "We moeten het samen doen". Dat zie je dus ook op de online werkvloer. Mensen vinden het fijn om gehoord te worden en hun ideeën te delen. Er ontstaat creativiteit.

Zo vertelde een vriendin dat een secretaresse van haar werk een blogje begon over haar ervaringen met thuiswerken. Zij deelt dit met de groep en geeft de ‘pen’ door naar een volgende collega. Zo blijven ze met elkaar in verbinding.

En als we met elkaar in verbinding willen blijven, dan hebben we de ICT hard nodig, zodat de ICT geen belemmering vormt voor het online communiceren vanuit verschillende locaties. Dat is natuurlijk een basisvoorwaarde om de onderlinge samenwerking op orde te brengen, en de klant en de burger goed te blijven bedienen.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact