Blik van Anneke Gros
Interessant om te zien is hoe nieuwe gewoontes zich ontwikkelen vanuit de bestaande bedrijfscultuur. Voor “zo zijn onze manieren” op ieder kantoor ontstaan nu digitale “zo zijn onze manieren”. Maar we moeten natuurlijk niet vergeten ze met elkaar af te spreken. Ik sprak een leidinggevende over wat dat voor haar en haar medewerkers betekende. Wat is de behoefte aan contact voor haarzelf? Waar hebben haar medewerkers behoefte aan? Wie heeft extra ondersteuning nodig? Ook is het zaak om de onderlinge samenwerking op orde te brengen, om elkaar en de klant goed te blijven bedienen. Hiervoor is niet alleen een mailtje nodig met wat je bezig houdt, maar zijn ook nieuwe contact- en overlegstructuren nodig.
Een andere leidinggevende loopt tegen verschillende behoeftes aan. Een medewerker die dagelijks contactmomenten wil en een ander die dat te veel vindt. Welk besluit neem je dan? De ene medewerker vraagt meer sturing dan de ander. Zo ontstaat door het massaal thuiswerken een nieuw soort cultuur, en het liefst een ‘thuiswerk servicecultuur’. Zoals ook Rutte in zijn toespraak vorige week zei: "We moeten het samen doen". Dat zie je dus ook op de online werkvloer. Mensen vinden het fijn om gehoord te worden en hun ideeën te delen. Er ontstaat creativiteit. Zo vertelde een vriendin dat een secretaresse van haar werk een blogje begon over haar ervaringen met thuiswerken. Zij deelt dit met de groep en geeft de ‘pen’ door naar een volgende collega. Zo blijven ze met elkaar in verbinding. En als we met elkaar in verbinding willen blijven, dan hebben we de ICT hard nodig, zodat de ICT geen belemmering vormt voor het online communiceren vanuit verschillende locaties. Dat is natuurlijk een basisvoorwaarde om de onderlinge samenwerking op orde te brengen, en de klant en de burger goed te blijven bedienen.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteursFabia Hooykaas Archief
Maart 2021
|