SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Profileren is booming

16/10/2017

0 Comments

 
Beleving van Fabia Hooykaas
​Als je je bedrijf niet online profileert ben je nergens. “Het is enorm belangrijk dat je van jezelf een passend profiel maakt. Je moet je goed profileren, let vooral op je USP (unique selling point). Het is cruciaal dat je een goede elevator pitch hebt waarmee je jezelf kort en krachtig kunt profileren.” Prachtige kreten die allemaal waar zijn. De kernvraag is, heb ik dit al georganiseerd en zo nee, hoe pak ik het aan. Wat moet ik doen om mijzelf en mijn bedrijf goed neer te zetten.
Foto
Misschien bekruipt jou ook af en toe het gevoel dat iedereen weet hoe het moet behalve jij. Maar gelukkig is dat niet zo en daarom aandacht voor de vraag: hoe pak ik het aan. Heel praktisch: maak een PvA (plan van aanpak). Neem er in op welke aandachtsgebieden er zijn. Mijn uitgangspunt zou zijn begin bij jezelf en eindig bij je bedrijf. En vergeet niet voor jezelf een resultaat te formuleren.  
​Beginnen bij jezelf is jezelf kritische vragen durven stellen. Denk aan:
  • Ben ik een generalist, een specialist of een generalist met een specialisme.
  • Ben ik zakelijk, sturend, neem ik leiding, ga ik de strijd aan of wacht ik af.
  • Ben ik creatief, innovatief, behoudend, voorzichtig, extravert.
 
Zo zijn er tal van vragen te stellen en ieder antwoord geeft vorm aan het profiel.
Het resultaat is een helder beeld: wie ben ik en waar sta ik voor. Wat altijd helpt is om mensen die je goed kennen te vragen of jouw beeld klopt. Soms zijn je talenten zo vanzelfsprekend dat je ze vergeet te noemen.
 
Als ondernemers naar zichzelf kijken, kijken ze vaak ook naar het bedrijf. Want vooral daar waar de ondernemer zelf aan het roer staat, ontkomt die er niet aan dat zijn uitstraling en persoonlijkheid door het bedrijf verweven is.
 
Het profiel van het bedrijf maken is de volgende stap.
Je kunt dezelfde stappen doorlopen. Durf jezelf kritische vragen te stellen. Denk aan:
  • Heb ik duidelijk voor ogen wie ik als klanten wil of wie mijn klanten zijn.
  • Doe ik  alles of zijn er keuzes gemaakt en durf ik nee te zeggen.
  • Ga ik voor voor kwaliteit of voor kwantiteit.
  • Wat maakt dat mijn bedrijf onderscheidend is.
 
Het resultaat is een helder beeld: wat zijn de kenmerken van de onderneming en wat kan de klant van ons verwachten. Deel de uitkomsten met de klanten en vraag of het beeld wat ze hebben overeenkomt met wat het bedrijf wil uitstralen.
 
Is het beeld van de onderneming helder dan is het tijd voor de volgende stap.
Formuleer een krachtige visie en passende kernwaarden. Hebt u geen personeel dan spreekt het voor zich dat u de visie en kernwaarden zelf formuleert. Heeft u wel personeel dan is het goed om dit onderdeel met z’n allen te doen. En vergeet bij de kernwaarden de vertaalslag naar de dagelijkse praktijk niet te maken. Is de kernwaarde bijvoorbeeld klantvriendelijk, dan is het goed te kijken wat dit in de dagelijkse praktijk inhoudt. Kleine zaken als het aannemen van een jas, goedendag zeggen en een hand geven zijn voorbeelden. Ook hier geldt wat doen we wel en wat niet.
 
Je zou je PvA kunnen afronden met het formuleren van een elevator pitch. Dit is een kort, krachtig, boeiend en prikkelend verhaal dat de onderneming een gezicht geeft.
Heb je goed voor ogen wat je in maximaal 60 seconden wil zeggen? Ga het testen en verfijnen. Zorg ook dat je personeel de pitch kent en gebruikt. Zo krijg je een eenduidige uitstraling.
 
Staat het als een huis, dan is het tijd voor de volgende stap.  Hoe communiceer ik de uitkomsten kort, krachtig en helder aan de buitenwereld. Dat wordt een nieuw PvA.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact