SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Waar zitten jouw behoeften?

21/3/2019

0 Comments

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Als het om communicatie gaat, zitten onze behoeften vaak op de achterbank. Een beetje verscholen in de kussens en toegedekt met een dekentje. Het ziet er knus uit maar de werkelijkheid is helemaal niet knus. De werkelijkheid is dat we onze behoeften niet voldoende verwoorden met als gevolg dat we ons niet begrepen voelen of niet krijgen wat we willen.
Foto
Je kent ze vast wel al die voorbeelden die dagelijks voorbij komen. Een vriendin die tegen je zegt, is Jeroen de hele dag thuis geweest en dan ligt de vuile was er nog steeds en kon ik ook nog eens de vaatwasser leeg gaan halen. Ik had mij voorgenomen om als ik thuis zou komen, samen koffie te drinken en dan te bespreken wat we in de vakantie gaan doen. Of die leidinggevende die na het teamoverleg verzucht dat hij het al zo vaak heeft uitgelegd en dat ze het nog steeds niet doen. En dat het zo jammer is omdat ik ze ieder keer moet controleren.
Tegen cursisten zeg ik dan wel eens dat het toch heerlijk zou zijn als we in elkaars hoofd kunnen kijken. Gewoon even het dekseltje oplichten, erin kijken en helemaal begrijpen wat de ander wil. Ik denk dat de wereld er heel anders uit zou zien. Helaas, bezitten wij deze gave niet en moeten wij het doen met wat wij zelf in huis hebben.
 
Als je naar de voorbeelden kijkt dan zie dat er ergens wat mis gaat. Bij het eerste voorbeeld heb je onuitgesproken verwachtingen. Zoiets van dat begrijpt hij toch wel. Je denkt dat omdat jij aan de slag zou gaan met de was en de vaatwasser en dus ga je er vanzelfsprekend van uit dat de ander dat ook doet. Niet dus.
Bij het tweede voorbeeld zeg je waarschijnlijk steeds hetzelfde waarbij de boodschap of niet duidelijk is of incompleet.
 
Bij beide voorbeelden voel je de teleurstelling. In de communicatie ben je jezelf vergeten. Je hebt of de vraag niet gesteld maar verwacht dat de ander het zo wel begrijpt. Je hebt de vraag wel gesteld en verzuimd jouw behoefte aan de andere partij te vertellen. Voor allebei geldt dat zolang niemand in je hoofd kan kijken je niet krijgt wat je wil.
 
Wat zou je kunnen doen:
  • Stel je vraag met daarin je eigen behoefte en je voorstel.
  • Check of de ander dat oké vindt.
  • Luister naar wat de ander zegt en ….. reageer
 
Laten we eens kijken hoe het eerste voorbeeld eruit zou kunnen zien.
Jeroen, ik moet de hele dag werken, zou jij de was kunnen doen en de vaatwasser legen dan heb ik vanavond de rust om samen met jou nog over de vakantie te praten. Is dat oké voor jou?
Of het tweede voorbeeld.
Team, we doorlopen al een tijdje dit proces en het loopt niet vlekkeloos. Ik zou graag met jullie ons systeem van werken onder de loep nemen want ik voel mij er niet prettig bij dat ik de drang heb jullie te controleren. Wat vinden jullie ervan?
 
Het zijn maar zinnetjes en voorbeelden maar waar het om gaat is dat je steeds je behoefte aangeeft. Daarmee creëer je duidelijkheid in je eigen communicatie en vergeet je jezelf niet.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact