SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Asterix en Obelix in je hoofd

17/11/2020

0 Reacties

 
Blik van Anneke Gros 
​Mijn oma is in een weeshuis opgegroeid en daar wil ik al heel lang een verhaal over schrijven. Alleen, het komt er steeds niet van, al heb ik al wel wat research gedaan. Als stimulans zou ik een cursus verhalen schrijven gaan volgen. Ook daar kwam het steeds niet van. Totdat het corona-virus ons leven op zijn kop zette en ik meer tijd had.
Foto
Hoe komt het nou dat we plannen maken maar het niet uitvoeren? Ik las daar een interessant stukje over in een boek van Joachim Bauer.

Meer lezen
0 Reacties

Eerst nee dan ja

17/11/2020

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Veel medewerkers en managers hebben last van de valkuil dat ze te snel ja zeggen als er gevraagd wordt of ze iets kunnen doen. Er zijn oorzaken waardoor je in die valkuil terechtkomt en er zijn oplossingen om er weer uit te komen.
Foto
Als een van de oorzaken zie ik dat er niet gewerkt wordt met een goede werkplanning. Een planning waarin duidelijk staat wat je doet, wanneer je het doet en hoe lang je erover doet. Want als je dat weet, weet je ook wat er wel en niet kan. Het praat tenslotte een stuk makkelijker als je overzicht hebt.

Een andere oorzaak is dat veel ondersteuners moeite hebben met “nee” zeggen. Het zit zo in hun persoonlijke systeem om te helpen dat bij hun de ja eerder komt dan de nee.



Meer lezen
0 Reacties

Stilte

17/11/2020

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
In deze tijd van Corona is het vaak stil. Stil omdat je geen werk hebt. Stil omdat er weinig tot geen bezoekt komt. Stil op de weg toen we thuis moesten blijven. Of je deze vormen van stilte prettig of effectief vindt, laat ik even in het midden omdat achter de huidige stilte voor iedereen een eigen verhaal zit.
Foto
Een verhaal dat een goed gesprek waard is. Maar je hebt ook stiltes die je in een gesprek kunt laten vallen. Over die stiltes in een gesprek wil ik hier eens wat dieper ingaan.
Als er stiltes in een gesprek vallen, zijn die voor veel mensen lastig te hanteren. Als er stiltes vallen dan zie en hoor je hoe mensen stiltes als iets ongemakkelijks ervaren. Ze beginnen te ratelen in een behoefte om de stiltes op te vullen. Of geven nog een extra verduidelijking of stellen hun vraag nog eens maar dan op een andere manier. Helemaal niet nodig, want een stilte van vijf seconden laten vallen, is een zeer effectieve communicatiestrategie.

Meer lezen
0 Reacties

Gedoe en aanspreken, hoe zit dat?

12/10/2020

0 Reacties

 
Blik van Anneke Gros
Ik sprak laatst een leidinggevende die klaagde dat veel problemen die bij haar terecht komen niet nodig zijn, als haar medewerkers elkaar maar durven aanspreken. Dat zou haar een hoop tijd en gedoe besparen. Zelf vind ik het soms ook lastig om iemand aan te spreken. 
Foto
Waarom doe ik het de ene keer zonder problemen en de andere keer denk ik: “Laat maar zitten”? Hoe zit dat? We onderzochten het tijdens een feedbacktraining in een Gastvrijheidstraject dat ik samen met mijn collega Fabia begeleidde. ​

Meer lezen
0 Reacties

Perfectionisme, nadelig of nuttig?

24/8/2020

0 Reacties

 
Blik van Anneke Gros
​Zelf kon ik behoorlijk nerveus worden als ik aan het begin van een ontwikkelopdracht voor een training, tegen mezelf zei dat het perfect moest worden. Mezelf zo onder druk zetten, leidde ertoe dat het nooit klaar was. Ik bleef eraan sleutelen totdat het in mijn ogen 100% goed was. Omdat ik natuurlijk de deadline wilde halen, gaf dat stress. 
​
Totdat een leidinggevende tegen mij zei, dat 80% ook goed was. Hij vertelde me over de 80/20-regel (wet van Pareto, een econoom). Twintig procent van je inspanning leidt tot tachtig procent van het resultaat. 
Foto
Ik besefte dat te veel van mijn inspanning ging zitten in die laatste twintig procent om er 100% van te maken. En dat werd niet eens verwacht!

​
​Hoe komt het dat we zoveel extra inspanningen leveren voor een perfect resultaat? De angst die erachter zit, lees ik in het boek ‘De mythe van perfectionisme’. 

Meer lezen
0 Reacties

Spiegeltje, spiegeltje .....

16/6/2020

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Ik schrijf er al een poosje over, ons project aanspreekcultuur. Het is een nieuwe methodiek geworden met oude en nieuwe inzichten. Helaas hebben we nog geen passende naam gevonden maar met een middagje brainstormen laat zich dat wel oplossen.


Foto
Het gaat te ver om het hele traject hier te schetsen maar ik vind het wel leuk om zo af en toe wat met jullie te delen over onze inzichten en het pad wat we volgen.

We worden regelmatig gevraagd om bij organisaties feedback trainingen te geven. De trainingen zijn vaak bedoeld voor medewerkers die volgens het management of leidinggevenden beter feedback aan elkaar kunnen geven dan ze nu laten zien. Ze geven aan dat betere feedback beter rendement oplevert. Daar zijn we het helemaal mee eens.

Maar….. De trainingen die wij geven verlopen vaak volgens hetzelfde patroon. De medewerkers hebben eigenlijk geen zin in de training maar omdat er leuke werkvormen zijn doen ze toch mee. Onderhuids voelen ze dat het niet zoveel zoden aan de dijk gaat zetten want……

Meer lezen
0 Reacties

Het verhaal van Sabine

15/6/2020

0 Reacties

 
Blik van Anneke Gros
De meeste medewerkers willen hun eigen problemen oplossen. Zij hebben de intentie hun werk zo goed mogelijk te doen. In de artikelen die ik las tijdens de corona-crisis, stond zelfs dat mensen vaak meer doen en langer doorwerken om alles goed te laten verlopen. Zo ook Sabine, een zorgprofessional (vanwege de privacy niet haar echte naam).
Foto
Zij begeleidt verstandelijk gehandicapten in een zorginstelling en ze heeft een gezin met twee jonge kinderen. Ze legt de lat hoog voor zichzelf en stelt hoge eisen. Ze heeft het gevoel veel ballen in de lucht te moeten houden. Dat wordt haar de laatste tijd te veel. Dit leidt tot emotionele uitbarstingen, waar ze later spijt van heeft.

Meer lezen
0 Reacties

Betrokkenheid in corona-tijd

19/5/2020

0 Reacties

 
Blik van Anneke Gros
Een paar weken terug lag ik wakker. Ik dacht aan de grote gebeurtenissen die een impact hadden in mijn leven. Zoals verhuizen naar een andere stad en zelfs naar een ander land, ander werk, mijn huwelijk, voor mezelf beginnen. Iedere keer maakte ikzelf de keuze.
Foto
Tot op een dag de corona-crisis in volle hevigheid losbarstte. De ene na de andere opdracht en afspraak werd geannuleerd, waardoor ik voor het eerst in jaren een lege agenda had. Het deed me denken aan nog zo’n lege periode in mijn leven, toen mijn man en ik terugkwamen in Nederland en hier ons leven weer gingen opbouwen.

Meer lezen
0 Reacties

Aan welke knoppen draai jij?

18/5/2020

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Afgelopen tijd hebben wij ons verdiept in het onderwerp aanspreekcultuur. Niet zozeer wat het is maar hoe komen we van de ene aanspreekcultuur naar de andere aanspreekcultuur. Daar zitten al heel wat uurtjes denk- en uitvoeringswerk in. Al onze trajecten hebben we geanalyseerd en kritisch bekeken.
Foto
Super interessant want reflectie levert ook nieuwe of aangepaste inzichten op. Een van deze inzichten wil ik graag met jullie delen. Het gaat over wat je als organisatie kan doen en daar hebben we een metafoor voor bedacht in de vorm van de knoppenkast.

Meer lezen
0 Reacties

De impliciete aanspreekcultuur

21/4/2020

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Anneke en ik zijn druk bezig met een aantal klantvragen die draaien om aanspreekcultuur. Ze gaan over feedback, feedforward, veiligheid, voorbeeldgedrag, afdelingssfeer, professionaliseren en nog veel meer. Als we met ze in gesprek gaan dan blijkt dat ze willen dat hun medewerkers een feedbacktraining krijgen maar als we doorvragen blijkt de diepere wens te zijn dat ze willen dat er een nieuwe cultuur wordt ontwikkeld.
Foto
Een cultuur waarbij het normaal is dat ze elkaar aanspreken op inhoud en relatie. Ze zich daar veilig bij voelen en ruimte krijgen om te groeien. Dat zijn belangrijke vragen waar we ons graag mee bezig houden.

Door zo intensief met dit onderwerp bezig te zijn, komen er ook weer allerlei ervaringen en verhalen boven. Zo ook een voorbeeld, zie onderstaande casus, wat ik heb meegemaakt en wat misschien een aantal van jullie vast wel herkent. Het gaat over gedrag en wat voor een effect dat kan hebben. Het gaat over niet aanspreken op gedrag en de enorme hoeveelheid energie die dit kost. Of: die verloren gaat.



Meer lezen
0 Reacties
<<Vorige

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Fabia Hooykaas: ​​06-51 75 93 08 | Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl | Twitter @servicecultuur
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact