SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

'Een goed bewaard geheim'

30/6/2016

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Het geheim ga ik ook meteen verklappen. Het geheim is begrip. Zo, dat is wereldkundig gemaakt. Waar heb ik het eigenlijk over? Ik heb het over gesprekken, telefonisch of fysiek, waarbij emotie een rol speelt. Een gesprek waarbij een van de twee, blij, boos, bang, of bedroefd is. In onze training klantgericht communiceren is emotie in gesprekken een belangrijk aspect waar veel aandacht aan wordt besteed. Wat is nou eigenlijk het probleem? Ik maak het duidelijk met onderstaand voorbeeld.
Foto
De situatie
Onlangs werd er in de buurt van mijn huis een drukke kruising aangepast. Doordat er diverse wegen waren afgesloten moesten enorme vrachtwagens met zand af en aan rijden over ons kleine weggetje met zachte bermen. Samen met nog veel meer ander sluipverkeer dat elkaar probeerde te passeren.

Meer lezen
0 Reacties

Nee zeggen met plussen en minnen

30/6/2016

1 Reactie

 
Blik van Anneke Gros
Vaak vinden mensen het moeilijk om nee te zeggen uit angst om de relatie te schaden. Helemaal als de ander een klant, een leidinggevende of opdrachtgever is. Dat is een gemiste kans. Wij hebben een methode van Karin de Galan geleerd tijdens haar verdiepingstraining assertiviteit voor trainers. Hier zijn we zo enthousiast over dat we het opnemen in onze trainingsmodule “Horen, zien en niet zwijgen”, onderdeel van het ServiceCultuurtraject.
Foto
Hoe moeilijk is het om de nee te zeggen op een verzoek, zonder gemopper en gezeur? Stel je eens voor: John werkt op de financiële administratie en is druk bezig met de kwartaalcijfers, een hele klus. Zijn leidinggevende Carla komt onverwacht binnen en vraagt naar de laatste kwartaalcijfers. 

Meer lezen
1 Reactie

Een dictator wordt nooit een goede leider

30/6/2016

0 Reacties

 
Beschouwing van Paul Vijfvinkel
​Met macht kun je invloed uitoefenen. Macht kun je echter meestal niet grijpen, het moet je gegeven worden door je omgeving. We zijn geneigd macht toe te kennen aan mensen die enthousiast, vriendelijk, betrokken, kalm en open zijn. Mensen die zich sterk maken voor wat psycholoog Dacher Keltner omschrijft als 'the greater good' - Dat is zoiets als het algemeen belang. 
Foto
​Persoonlijkheidsstoornis
Het verkrijgen van macht kan echter een serieus gevaar opleveren. Het kan leiden tot kleinere of zelfs steeds groter wordende persoonlijkheidsstoornissen. De allerlaatste die dat in de gaten heeft is die machtige persoon zelf. Oorzaak: de aandacht voor anderen verschuift meer en meer in de richting van aandacht voor jezelf. 

Meer lezen
0 Reacties

Positieve Feedback is leuk

30/6/2016

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Soms vraag je je wel eens af waar inspiratie toch vandaan komt. Dat is veel minder ingewikkeld dan het lijkt.  Blijf je verbazen en er komt van alles op je pad om over te schrijven. Zo ook nu. Een goede vriendin heeft een nieuwe hond, een ontzettende leuke pup. Hondenliefhebbers weten dan gelijk dat is erg leuk maar kost ook heel veel tijd. En vooral het opvoeden van een pup brengt veel gedoe met zich mee wat je veel tijd kost. Maar het is ook leuk en energie gevend.
Foto
Laatst zaten we samen wat te babbelen en natuurlijk ging het over opvoeden. Want waar je bij zit, doen ze natuurlijk van alles wat niet mag of wat je niet wilt. We kwamen uit op de vraag wat wel en niet werkt bij corrigeren. De conclusie was dat “positieve bekrachtiging” een goed werkende methode is.

Meer lezen
0 Reacties

Cycloon Post en Fietskoeriers: 'We stralen uit waar we voor staan via onze mensen'

30/6/2016

0 Reacties

 
Blik van Anneke Gros
In een zaal vol ondernemers raak ik aan de praat met Martijn de Maar. Martijn is accountmanager van Cycloon Post en Fietskoeriers. Zij verzorgen en bezorgen post en pakketten voor bedrijven. Martijn praat vol vuur over het inzetten van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Over het inzetten van fietskoeriers. Over duurzaam en sociaal ondernemen. Dat het mooier, schoner en voordeliger kan. Ik vind dit zo’n mooi voorbeeld van de nieuwe economie en hoe serviceverlening daarin past, dat ik hem een week later op zijn kantoor in Amersfoort interview.
Foto
Op de werkvloer ruikt het naar hout. In januari 2016 is Cycloon Amersfoort van start gegaan. Rijen houten postvakjes staan in een ruime hal. De fietsen staan vooraan bij de deur. Medewerkers drinken een bakje koffie in de kantine en maken grapjes. 

Meer lezen
0 Reacties

Vormers, Voorzitters en Planten: wat kun je met teamrollen?

30/6/2016

0 Reacties

 
Beschouwing van Paul Vijfvinkel
​Behoefte aan maakbaarheid van teamprestaties is er al sinds de tijd dat onze verre voorvaderen in groepsverband naburige stammen met grof geweld te lijf gingen. In teamverband ging dat aanzienlijk efficiënter, en een soepel samenwerkend team had ook aanzienlijk meer kans om levend thuis te komen als er voor het avondeten op grote gevaarlijke beesten gejaagd moest worden.
Foto
​Maar wat is er nodig voor goede teamprestaties? En kan een teamleider dat resultaat succesvol manipuleren met interventies? Adviseurs willen daar graag bruikbaar ogende methodes voor aanprijzen. Zoals het model van de teamrollen van Belbin met typeringen als Groepswerker, Zorgdrager en Monitor. 

Meer lezen
0 Reacties

Feedback met een punt

30/6/2016

0 Reacties

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Feedback met een. (punt)
Ik kan mij zo voorstellen dat deze titel verschillende associaties oproept. Het staat vrij je eigen beelden te vormen. Voor de duidelijkheid van dit verhaal zal ik je mijn beeld geven. Feedback met een punt is een zelfbedachte kreet. Het is ontstaan nadat ik mij verdiept heb in het effect dat verschillende manieren van feedback geven, heeft op de ontvanger.
Foto
Hoe klinkt het?
Feedback met een punt is niet meer dan het geven van feedback op een manier die je kunt omschrijven als: helder, duidelijk en direct. Maar ook zonder aanzien van de persoon en overtuigd van je eigen gelijk.

Meer lezen
0 Reacties

Siep Koedijk van Movares over techniek en service

30/6/2016

1 Reactie

 
Blik van Anneke Gros
Movares was onze eerste klant voor een ServiceCultuurTraining voor technisch ontwerpers in 2009. Onze opdrachtgever was Siep Koedijk. Nu hij met pensioen gaat, is dat een mooi moment om met hem terug te blikken en te praten over de ontwikkeling van serviceverlening van het ingenieursbureau in de loop der jaren.​
Foto
​Hoe het allemaal begon
De vader van Siep was spooraannemer en had zijn eigen bedrijf: de firma Koedijk in Zwolle. Dit motiveerde Siep om civiele techniek te gaan studeren. Via een aantal omzwervingen kwam hij in de jaren tachtig bij de NS terecht als bouwmanager. 

Meer lezen
1 Reactie

'Hun verdediging was net een geitenkaas' 

30/6/2016

0 Reacties

 
Beschouwing van Paul Vijfvinkel
​'Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander'
Onze grote nationale filosoof en taalvirtuoos Johan Cruyff is ten onder gegaan, en zonder enige twijfel met zijn eigen visie. Want er was er altijd maar één die het spel begreep, en dat was het 'Orakel van Betondorp'. Nog tientallen jaren zullen spiritisten gouden bergen kunnen verdienen met pogingen van trainers en commentatoren om in contact te komen met de geest van Johan om verlossende antwoorden te krijgen op klemmende vragen. 
Foto
Monument
Ik herinner me Cruyff nog van de jaren '60 en '70, toen er een onwaarschijnlijke verzameling talent in het Nederlands voetbal actief was en het heel vanzelfsprekend leek dat Nederlandse clubs vier jaar achter elkaar de Europa Cup wonnen. 

Meer lezen
0 Reacties

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact