SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Aan welke knoppen draai jij?

18/5/2020

0 Comments

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Afgelopen tijd hebben wij ons verdiept in het onderwerp aanspreekcultuur. Niet zozeer wat het is maar hoe komen we van de ene aanspreekcultuur naar de andere aanspreekcultuur. Daar zitten al heel wat uurtjes denk- en uitvoeringswerk in. Al onze trajecten hebben we geanalyseerd en kritisch bekeken.
Foto
Super interessant want reflectie levert ook nieuwe of aangepaste inzichten op. Een van deze inzichten wil ik graag met jullie delen. Het gaat over wat je als organisatie kan doen en daar hebben we een metafoor voor bedacht in de vorm van de knoppenkast.
Heel vaak stellen wij de vraag: aan welke knoppen kunnen wij draaien om iets te bereiken. We vertellen dan onze klanten dat er twee hoofdknoppen zijn, de “organisatieknop” en de “persoonlijke knop”. Het praat makkelijk omdat er door deze metafoor dezelfde beelden ontstaan en we dezelfde taal spreken.

Stel je wilt wat veranderen aan je aanspreekcultuur. Op organisatieniveau kun je dan kijken:
  • of er de juiste afspraken zijn;
  • of processen kloppen;
  • of je wel gebruikt maakt van alle infrastructuur die er is;
  • of de kernwaarden helder zijn;
  • of het management het juiste voorbeeldgedrag laat zien.
Je bent dus als organisatie in staat om aan diverse organisatieknoppen te draaien.

Medewerkers hebben hun eigen rol in verandertrajecten als aanspreekcultuur. Ook hier zijn diverse knoppen waaraan gedraaid kan worden. Op persoonlijk niveau gaat het over knoppen als:
  • voelen medewerkers zich veilig;
  • ervaren ze een afrekencultuur;
  • lopen medewerkers vast in hun overtuigingen;
  • heeft iedereen voldoende kennis om iemand aan te spreken;
  • durven ze met elkaar te oefenen;
  • is er veranderbereidheid.
Je bent dus als organisatie in staat om aan diverse persoonlijke knoppen te draaien.

De knoppen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden maar hebben beiden een geheel ander effect op de aanspreekcultuur.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact