SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Praten in stippellijntjes

12/9/2018

0 Comments

 

Beleving van Fabia

Tijdens mijn voorbereiding van een communicatietraining zag ik een oefening voorbij komen waarvan ik moest glimlachen. Meestal als ik die oefening doe dan vinden deelnemers niet dat het op hun van toepassing is. Mijn deelnemers zijn namelijk altijd duidelijk in wat zij vertellen. Zij hebben zeker geen last van praten in stippellijntjes. Als iemand anders ze niet begrijpt dan ligt dat zeker niet aan hun.

Foto
Wat is praten in stippellijntjes eigenlijk?
Als iemand jou een instructie, een uitleg, een verzoek, een beeld of wat dan ook geeft, dan is dat bijna altijd incompleet. We vertellen een verhaallijn die in ons hooft zit. Tijdens het vertellen van die verhaallijn gebeurt er van alles in je hoofd. Dingen zijn voor jou vanzelfsprekend, je hebt er al beelden bij ontwikkeld, je hebt de kleuren al ingevuld en vul maar aan. Wat je vertelt ziet er voor een ander eruit als een stippellijntje en helaas voor je toehoorder: die kan niet in je hoofd kijken.
 
Hoe zit dat op de werkvloer?
Het leven zou een stuk aangenamer worden als we in elkaars hoofd kunnen kijken. Maar helaas. We zullen het moeten doen met wat we hebben. En dat houdt in dat we op de werkvloer veel onnodig werk verzetten omdat we niet altijd goed in staat zijn het complete plaatje voor de ander te schetsen. En naast misverstanden zorgt het dus ook voor verhoogde werkdruk. En meer werkdruk is tegenwoordig wel het laatste dat we kunnen gebruiken.


Read More
0 Comments

Servicecultuur, waarom lukt het niet?

10/9/2018

0 Comments

 
Blik van Anneke Gros
Toen ik in Zuidoost Azië werkte, leerde ik een nieuw woord: servicecultuur. ‘Service culture’ is daar een normaal begrip. Toen ik terug was in Nederland, viel me op dat dit woord nergens werd gebruikt. Het viel me ook op dat de service bij organisaties veel minder aandacht kreeg in vergelijking met Aziatische organisaties. Mijn baas in Singapore kon de service in Nederland treffend typeren: ‘mijn collega komt zo bij u!’.
Foto
Wat is servicecultuur eigenlijk?
Een organisatie heeft een servicecultuur als alle medewerkers hetzelfde gevoel voor urgentie hebben naar klanten toe. Iedereen doet zijn uiterste best om de beste service te geven. De klant gaat altijd voor. Wanneer een organisatie een sterke servicecultuur heeft, dan ontwikkelt de organisatie een positieve houding bij haar medewerkers ten opzichte van service verlenen aan haar klanten (Grönroos, 2007).

Read More
0 Comments

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact