SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Kernwaarden in je DNA

8/3/2021

0 Comments

 
Blik van Anneke Gros
We zijn volledig online gegaan. Iedereen werkt zoveel mogelijk thuis en contact met de klant is online. Hoe houd je als leidinggevende de medewerkers met elkaar in verbinding? De kernwaarden van de organisatie spelen hierbij een belangrijke rol. Want gedeelde waarden en normen sturen ons gedrag en de beslissingen die genomen worden. Zijn we minder met elkaar in verbinding, dan is de kans groot dat de ene klant (ondernemers, burgers, derde partijen) anders geholpen wordt dan de andere klant.
Foto
Dit kan weer leiden tot ongewenste situaties en precedentwerking. Voor nieuwe medewerkers is het helemaal een uitdaging om achter de waarden en normen te komen.
 
Wat kun je hier als leidinggevenden aan doen? Hoe krijg je de normen en waarden duidelijk en concreet voor iedere medewerker? Uit literatuur en onderzoeken blijkt dat het vertalen van de kernwaarden naar concreet gedrag bijdraagt aan een gezamenlijke organisatiecultuur die herkenbaar is voor klanten.

Read More
0 Comments

Bedrijfscultuur in tijden van corona

8/3/2021

0 Comments

 
Beleving van Fabia Hooykaas
In onze visie heeft de bedrijfscultuur een dragende rol als het gaat om gedeelde normen en waarden. Of zoals wij het vaak zeggen “Zo zijn onze manieren” Gedeelde normen, waarden en afspraken vormen het fundament waarbinnen we als organisatie of team handelen, samenwerken en beslissingen nemen. Uit ervaring weten wij dat het een heel proces is om te komen tot “Zo zijn onze manieren” en hoe belangrijk het is om ze vast te houden.
Foto
In ons model, de Y-opener, gaan wij ervan uit dat organisatie waarden prevaleren boven teamwaarden en dat teamwaarden prevaleren boven persoonlijke waarden. Maar als er geen tot weinig feedbackmogelijkheden zijn dan bestaat er een grote kans dat medewerkers persoonlijke waarden laten prevaleren boven team- en organisatiewaarden.

Wil je dus je bedrijfscultuur behouden en/of aanpassen dat moet je als leidinggevende wel tot actie komen. We hebben nu te maken met een thuiswerk en “Zoom-cultuur”. Dat betekent dat je allerlei aspecten moet gaan vertalen naar concreet gedrag in de nieuwe situatie. Als je het nieuwe gedrag en nieuwe afspraken hebt vastgelegd, vergeet ze dan niet te delen. Pas als iedereen ze weet, kan er feedback gegeven worden op het gewenste gedrag.

Read More
0 Comments

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact