Blik van Anneke Gros
Dit kan weer leiden tot ongewenste situaties en precedentwerking. Voor nieuwe medewerkers is het helemaal een uitdaging om achter de waarden en normen te komen.
Wat kun je hier als leidinggevenden aan doen? Hoe krijg je de normen en waarden duidelijk en concreet voor iedere medewerker? Uit literatuur en onderzoeken blijkt dat het vertalen van de kernwaarden naar concreet gedrag bijdraagt aan een gezamenlijke organisatiecultuur die herkenbaar is voor klanten.
0 Comments
Beleving van Fabia Hooykaas
In ons model, de Y-opener, gaan wij ervan uit dat organisatie waarden prevaleren boven teamwaarden en dat teamwaarden prevaleren boven persoonlijke waarden. Maar als er geen tot weinig feedbackmogelijkheden zijn dan bestaat er een grote kans dat medewerkers persoonlijke waarden laten prevaleren boven team- en organisatiewaarden.
Wil je dus je bedrijfscultuur behouden en/of aanpassen dat moet je als leidinggevende wel tot actie komen. We hebben nu te maken met een thuiswerk en “Zoom-cultuur”. Dat betekent dat je allerlei aspecten moet gaan vertalen naar concreet gedrag in de nieuwe situatie. Als je het nieuwe gedrag en nieuwe afspraken hebt vastgelegd, vergeet ze dan niet te delen. Pas als iedereen ze weet, kan er feedback gegeven worden op het gewenste gedrag. |
AuteursFabia Hooykaas Archief
Maart 2021
|