Beleving van Fabia Hooykaas
Complimentje als management tool Complimenten maken of te wel complimenteren, is een geweldige manier om mensen te motiveren. Neem nu een manager of teamleider. Een gemeend compliment geeft een werknemer persoonlijke aandacht en waardering. Het motiveert mensen en dat is misschien wel het belangrijkste doel van het geven van een compliment. Tegenwoordig spreken we zelfs al over een compliment als managementtool. Soorten complimenten
Communicatiedeskundige Agnes Verbiest heeft onderzoek gedaan voor haar boek De goede zeden in complimentenland. Zij komt tot de conclusie dat we complimenten kunnen onderscheiden in twee soorten, te weten solidariteits- en aanmoedigingscomplimenten. “Wat zit je haar leuk vandaag” is een voorbeeld van een solidariteitscompliment. Deze complimenten geven we makkelijk en zijn vaak onderdeel van sfeer. Ze geven iemand een goed gevoel en daarvoor zijn ze nu juist bedoeld. Een aanmoedigingscompliment is van een heel andere orde. Dit zijn de complimenten die we vooral tegenkomen op de werkvloer. Het is het compliment dat een oordeel geeft over inhoudelijke prestaties. Het is voornamelijk hiërarchisch gebonden, zeg maar van hoog naar laag. Het heeft met status te maken. Complimenten hebben een “tijdelijke” statusongelijkheid tot gevolg en daardoor geven en reageren mannen en vrouwen anders op complimenten en ontvangen ze deze anders. Even een voorbeeld. Wij, vrouw, geven een compliment aan Joost: “Goh Joost, de planning heb je goed aangepakt. Joost zal dan geneigd zijn tot een weder-compliment. Zoiets als: “Nou jij kan er anders ook wat van”, status is weer gelijk. Vrouwelijke medewerkers zijn gesteld op aanmoedigingscomplimenten. Ze zien het als een serieuze blijk van waardering, serieuzer zelfs dan een zakelijke opsteker als een bonus of opslag. Het is wel een complex geheel, calvinistische cultuur, status, mannen en vrouwen en al schrijvend aan deze column krijgen wij inderdaad het gevoel dat we er boeken over vol kunnen schrijven. Maar in dit geval houden wij het bij bovenstaande wetenswaardigheden en geven wat praktische tips over hoe je een goed aanmoedigingscompliment geeft. Praktische tips Die meetlat is jouw maat, jouw standaard, dat ben jij. Dat is wat je gewend bent en normaal vindt. Dat is ook hoe je vaak verwacht dat een ander zal zijn. Maar dat is niet zo want iedereen is uniek. Jouw talenten zitten ook in die maat, je bent er aan gewend en je vindt het niets bijzonders. Dat kan toch iedereen? Nee dus. Misschien is dit wel mede oorzaak van het feit dat wij zo moeilijk complimentjes ontvangen. Tips voor een goed compliment
En nog een aanvulling uit onze coachervaring. Let als manager ook eens op die medewerker die je nooit hoort, die niet klaagt en altijd braaf doet wat er wordt gevraagd. Dit positieve gedrag krijgt te weinig aandacht. We zijn eigenlijk te vaak bezig met medewerkers die niet goed functioneren. Tot slot willen wij iedereen aanmoedigen regelmatig een complimentje te geven. Het geeft blijk van je eigen alertheid, je communicatieve vaardigheden en je drijfveer om andere te motiveren. Succes!
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteursFabia Hooykaas Archief
Maart 2021
|