SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Nationale complimentendag

1/3/2017

0 Comments

 
Beleving van Fabia Hooykaas
Vandaag is het nationale complimentendag. Het onderwerp complimenten in een eerdere blog maakte nogal wat los. Door er extra aandacht aan te schenken worden mensen zich blijkbaar toch wat meer bewust van hun eigen gedrag. We hebben dan ook meermaals te horen gekregen dat het klopte wat er stond en dat ze het leuk vonden om mee aan de slag te gaan. Heerlijk om deze feedback te krijgen. En natuurlijk hebben wij de betreffende personen bedankt!
​
Toch zijn we nog niet klaar met het onderwerp complimenten. Want als we een complimentje ontvangen is er ook altijd iemand die een complimentje geeft. Ook al zo’n onderwerp waar boeken over vol zijn geschreven. Zo uitgebreid willen wij het hier niet maken maar toch zeker de nodige aandacht aan besteden.
Foto
​Complimentje als management tool

Complimenten maken of te wel complimenteren, is een geweldige manier om mensen te motiveren. Neem nu een manager of teamleider. Een gemeend compliment geeft een werknemer persoonlijke aandacht en waardering. Het motiveert mensen en dat is misschien wel het belangrijkste doel van het geven van een compliment. Tegenwoordig spreken we zelfs al over een compliment als managementtool.
Soorten complimenten

Communicatiedeskundige Agnes Verbiest heeft onderzoek gedaan voor haar boek De goede zeden in complimentenland. Zij komt tot de conclusie dat we complimenten kunnen onderscheiden in twee soorten, te weten solidariteits- en aanmoedigingscomplimenten.
 
“Wat zit je haar leuk vandaag” is een voorbeeld van een solidariteitscompliment. Deze complimenten geven we makkelijk en zijn vaak onderdeel van sfeer. Ze geven iemand een goed gevoel en daarvoor zijn ze nu juist bedoeld.

Een aanmoedigingscompliment is van een heel andere orde. Dit zijn de complimenten die we vooral tegenkomen op de werkvloer. Het is het compliment dat een oordeel geeft over inhoudelijke prestaties. Het is voornamelijk hiërarchisch gebonden, zeg maar van hoog naar laag. Het heeft met status te maken. Complimenten hebben een “tijdelijke” statusongelijkheid tot gevolg en daardoor geven en reageren mannen en vrouwen anders op complimenten en ontvangen ze deze anders. Even een voorbeeld. Wij, vrouw, geven een compliment aan Joost: “Goh Joost, de planning heb je goed aangepakt. Joost zal dan geneigd zijn tot een weder-compliment. Zoiets als: “Nou jij kan er anders ook wat van”, status is weer gelijk. Vrouwelijke medewerkers zijn gesteld op aanmoedigingscomplimenten. Ze zien het als een serieuze blijk van waardering, serieuzer zelfs dan een zakelijke opsteker als een bonus of opslag.
 
Het is wel een complex geheel, calvinistische cultuur, status, mannen en vrouwen en al schrijvend aan deze column krijgen wij inderdaad het gevoel dat we er boeken over vol kunnen schrijven. Maar in dit geval houden wij het bij bovenstaande wetenswaardigheden en geven wat praktische tips over hoe je een goed aanmoedigingscompliment geeft.
 
Praktische tips

Die meetlat is jouw maat, jouw standaard, dat ben jij. Dat is wat je gewend bent en normaal vindt. Dat is ook hoe je vaak verwacht dat een ander zal zijn. Maar dat is niet zo want iedereen is uniek. Jouw talenten zitten ook in die maat, je bent er aan gewend en je vindt het niets bijzonders. Dat kan toch iedereen? Nee dus. Misschien is dit wel mede oorzaak van het feit dat wij zo moeilijk complimentjes ontvangen.
 
Tips voor een goed compliment
  • Maak je complimenten bij voorkeur in de ik-vorm. Daarmee laat je blijken dat het jouw compliment is.
  • Richt je liefst tot één specifieke persoon of slechts enkele personen voor wie het compliment écht bedoeld is.
  • Benoem het gedrag dat je op prijs stelt of de eigenschap die je waardeert.
  • Maak je compliment zo concreet mogelijk te maken en vertel ook wát de ander precies zo goed gedaan heeft.
  • Noem voorbeelden en specifieke details om je compliment te ondersteunen.
  • Geef aan waarom jij dit zo waardeert, bijvoorbeeld wat het goede gedrag voor gevolg heeft of wat het voor jou betekent.
  • Trek tijd uit voor het geven van zo'n compliment.
  • Complimenteer duidelijk en opvallend! Daarmee laat je blijken dat het werkelijk een compliment betreft en geen losse opmerking tussendoor.
  • Complimenteer regelmatig, maar wel op onregelmatige momenten. Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat - extra - beloning of waardering meer effect heeft als deze niet op vaste momenten worden geboden.

En nog een aanvulling uit onze coachervaring. Let als manager ook eens op die medewerker die je nooit hoort, die niet klaagt en altijd braaf doet wat er wordt gevraagd. Dit positieve gedrag krijgt te weinig aandacht. We zijn eigenlijk te vaak bezig met medewerkers die niet goed functioneren.

Tot slot willen wij iedereen aanmoedigen regelmatig een complimentje te geven. Het geeft blijk van je eigen alertheid, je communicatieve vaardigheden en je drijfveer om andere te motiveren. Succes!

0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact