Beleving van Fabia Hooykaas
En dat zou best wel eens kunnen kloppen want we kunnen niet op ieder gebied geniaal, deskundig, geïnformeerd zijn of veranderen. En gelukkig hoeft dat ook niet en kunnen we ons beperken tot de zaken die voor ons echt van belang zijn. Er zijn een aantal eigenschappen en kwaliteiten die ervoor zorgen dat veranderingen beter te hanteren zijn. Ik denk dan aan:
Regie voeren Ik neem als uitgangspunt werk. Het begint met zelf de regie te voeren over hetgeen je doet. Dat kan alleen als je je werk goed organiseert en je werkt plant, want alleen dan heb je overzicht. Het voorkomt dat je verzandt in adhoc of dat je niet weet of je nieuwe zaken kan oppakken en inplannen. Overzicht betekent dat je weet wat de impact is van bijvoorbeeld een nieuwe werkwijze. Het zorgt er ook voor dat je beter rekening kunt houden met je collega’s. Een goede planning zorgt ervoor dat je proactief kunt handelen en communiceren. Je ziet planningtechnisch al wat de gevolgen van iets kunnen zijn. Regie voeren betekent het stuur in je handen houden en op basis daarvan keuzes maken. Positieve mindset Een positieve mindset helpt je om proactief te zijn en om problemen op te lossen in plaats van erin vast te blijven zitten. Oplossen en vooruitgaan zijn kenmerken die we nodig hebben bij veranderingen. Vast blijven zitten zorgt voor stagnatie en is in een veranderende omgeving niet vol te houden. Positief betekent niet alles maar zonnig aannemen en zien waar het schip strand. Het is altijd goed om kritisch te zijn en daarin zie je al een onderscheid, positief kritisch en negatief kritisch. Negatieve kritisch waarbij je vooral vertelt wat er allemaal niet goed gaat en vooral zegt hoe jij denkt dat het zou moeten. Je maakt het jezelf met deze houding vaak onnodig moeilijk. Hoe graag je ook wilt, vasthouden aan het oude lukt niet. Je kunt veranderingen beter op een andere manier benaderen, door positief kritisch te zijn. Bij een positieve (opbouwende) kritische houding probeer je aan te geven wat wel goed gaat. Het liefst natuurlijk daar een complimentje over geeft en vervolgens op vriendelijke wijze adviseert wat er eventueel beter of anders zou kunnen. Je geeft dus voedende feedback aan je collega’s en formuleert in kansen en mogelijkheden. Vraag hulp Doe het niet alleen. Ik zie dit zo vaak terug bij medewerkers en leidinggevenden die ik coach. Het alleen worstelen, alleen oplossen en ook nog eens alleen vastlopen. In plaats van uren- of zelfs dagenlang tegen een wenselijke verandering aan te kijken zonder een oplossing te vinden: zoek iemand die je kan helpen. Ook wanneer een gewenste verandering of uitdaging nog niet actueel is, maar je hem al wel ziet aankomen. Blijf leren Meestal zoek je veranderingen niet op. Op routine werken is wel zo lekker. Maar omdat je weet dat niet alles blijft zoals het is, is het goed om je voor te bereiden op veranderingen. Een heel eenvoudig middel is steeds wat nieuws leren. Dan gaat het niet om grote onderwerpen maar bijvoorbeeld een nieuw computerprogramma, app, tool of een leuke training communicatie. Zo vergroot je je vaardigheden en competenties. Eigen koers Om proactief te kunnen zijn moet je je eigen koers varen, ook bij veranderingen. Vaar je niet je eigen koers of gebruik je niet je eigen invloed dan ben je afhankelijk van anderen. Dan loop je achter de feiten aan. Juist bij veranderingen is het van belang voor jezelf op te komen en dat kan alleen als je vooruit kijkt en daarmee je eigen koers vaart. Je versterkt je proactieve communicatie als je over je eigen koers blijft nadenken en erover communiceert. Dan sta je sterk bij veranderingen. Voorkom te stappen in de valkuil dat je je goed kunt verplaatsen in een ander en dan jezelf vergeet. Als je dat doet verlies je je eigen koers en maak je jezelf onnodig afhankelijk van andermans koers. Proactief communiceren zonder VVV-val Wat je in je proactief zijn bij veranderingen erg belemmert, is de VVV-val. Verklaren, verontschuldigen en verwijten. Ze kosten alle drie veel energie en je schiet er niets mee op. Verklaren: wat er gebeurde, waarom iets gebeurde en toen dit en toen dat. Ga niet onderbouwen waarom je iets niet kunt, daar zit niemand op te wachten maar juist wat er wel gaat. Hier zit zeker een link met positief kritisch zijn. Verontschuldigen: ja sorry, maar ….. ik zou het graag doen, en nu dit en dan dat. Wees duidelijk, geef aan wat er wel en niet kan. Daarmee sta je stevig en geef je duidelijkheid. Verwijten: zij lopen nooit eens een stapje harder, werken nooit over enzovoort. Naar iets wijzen wat buiten jezelf ligt kost energie en je hebt er geen invloed op. Ga sowieso uit van jezelf en niet van de ander. Op de ander heb je nu eenmaal geen invloed. De VVV-val remt je af en juist als zaken veranderen, kun je dat niet gebruiken. Gaat er iets veranderen, besef dan dat je er mag zijn zoals je nu bent en dat je geschikt bent voor je werk of hetgeen je doet. Dat geeft een gevoel van eigenwaarde en zorgt ervoor dat je een stevige basis hebt voor verandering. Want vanuit wat je kan en weet, kun je je verder ontwikkelen in mogelijke nieuwe vaardigheden die je nodig hebt in je huidige en toekomstige werk.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteursFabia Hooykaas Archief
Maart 2021
|