SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Waarom je veilig voelen in het werk belangrijk maar soms lastig is

18/2/2020

0 Comments

 
Blik van Anneke Gros
Waar mensen plezier hebben in hun werk, merk je dat als klant direct. Andersom merk je dat ook, als er geen prettige werksfeer is. Als individuele medewerker kun je nog zo je best doen, maar als het intern niet op orde is, is er meer nodig. Hoe zorg je voor een werkklimaat waarin mensen zich prettig voelen en optimaal presteren, waar de klant de vruchten van plukt?

Wat we nogal eens tegenkomen is dat medewerkers het gevoel hebben dat ze niet gehoord worden en dat er een afrekencultuur heerst. “Het heeft geen zin om daar iets van te zeggen, want er gebeurt toch niks mee.”
Foto
Het team heeft op basis van ervaringen een eigen verhaal gecreëerd. Medewerkers zijn bang om fouten te maken en er op te worden afgerekend. Op een gegeven moment wordt dit een vastgeroeste overtuiging, ook al is de situatie veranderd met nieuwe leidinggevenden die een andere koers varen.
De rol van de leidinggevende is cruciaal om mensen zich weer veilig te laten voelen om:
Onzekerheid en twijfels te delen, te experimenteren en fouten te mogen maken. Hans van der Loo noemt dat ‘framen’ in zijn artikel ‘Waarom psychologische veiligheid belangrijker is dan ooit’. En ook:
Discussie en nieuwsgierigheid te stimuleren door vragen te stellen als: hoe kunnen we dingen anders doen, slimmer, beter?
Iedereen serieus te nemen door beter te luisteren en niet meteen met je standpunt te komen.

Bij het begeleiden van teams merken we dat er in het begin aarzeling bij de medewerkers is om fouten te delen, en bij leidinggevenden om niet direct zelf met antwoorden en een oplossing te komen. Een leerzaam proces dat bijdraagt aan een betere dienstverlening door betere onderlinge samenwerking.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact