SERVICECULTUUR
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact

Wat wil je écht bereiken?

18/9/2017

0 Comments

 
Blik van Anneke Gros
​Deze maand gaf ik de medewerkers van een backoffice team communicatietraining. Zij organiseren o.a. congressen in opdracht van projectleiders, die zeer uiteenlopende wensen hebben en die zeer verschillend communiceren. Goed doorvragen is dan een issue.
Foto
Een gesprek met de ander begint bij jezelf
Aan het begin van de training vertelde ik het volgende verhaal. “Jan en Maria zijn al een tijd getrouwd. Jan heeft een drukke fulltime baan en Maria werkt parttime. Er is weinig tijd voor gezamenlijke activiteiten. Daar heeft zij wel behoefte aan, maar ze denkt: “Hoe zeg ik dit? Hij heeft het tenslotte druk, dankzij hem kunnen we luxe op vakantie gaan en hij bedoelt het allemaal goed.” 
Dus zegt zij op een dag als hij moe thuis komt van zijn werk: “Jan, je werkt zo ontzettend hard. Is het niet tijd om eens wat anders te doen naast je werk?”
 
Jan mompelt wat en gaat de krant lezen. Op een dag komt Jan enthousiast thuis. Hij vertelt dat hij naar haar geluisterd heeft en zich opgegeven heeft voor een schaakclub!”
 
Wat gebeurt hier? Maria heeft haar wens zodanig verpakt dat de boodschap zoals zij het bedoelt niet overkomt. Want wat wil zij? Juist, samen met haar man iets gaan doen en dat is niet schaken!
 
Wat is je boodschap?
Met deze vraag zijn we aan de slag gegaan. Het besef kwam dat we vaak teveel geneigd zijn onze boodschap te verpakken: we communiceren de boodschap niet duidelijk genoeg.
 
Welke informatie heb je nodig?
Een van de opdrachten in de training was: welke informatie heb je nodig van de projectleider? Drie subgroepen formuleerden aan de hand van een checklist gesloten, gerichte en open vragen.
 
Doorvragen
In dezelfde subgroepen oefenden de medewerkers het gesprek met de projectleider. De observatoren gaven aan welke informatie nog ontbrak. Een deelnemer: “Je merkt dan dat je door moet vragen, dat de projectleider uit zichzelf niet meteen alle informatie geeft”.
 
Conclusie
Je hebt de inventarisatiefase in een gesprek nodig om alle informatie die je nodig hebt boven tafel te krijgen. Vraag wat in het hoofd van de ander zit zoveel mogelijk uit. De voordelen? Je bespaart tijd, voorkomt extra werk, je houdt de regie en je verhoogt je werkreputatie.
0 Comments



Leave a Reply.

      Ik wil de nieuwsbrief ontvangen 

    Aanmelden

    Auteurs

    Fabia Hooykaas
    Anneke Gros
    ​Paul Vijfvinkel

    Archief

    Maart 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juni 2016

Anneke Gros: 06-53 64 98 58 | info@servicecultuur.nl
  • Home
  • Voor wie
  • Diensten
    • CultuurBarbarenSpel
    • Tools
    • Werkwijze
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact