Beleving van Fabia Hooykaas
Hetgeen natuurlijk weer een versterkend effect heeft want je herkent onderling waar het over gaat. Gaat dit over een langere periode dan kun je gerust spreken van een klaagcultuur.
0 Comments
Blik van Anneke Gros
Ik vertel dit omdat het een prachtig voorbeeld is van iemand die een intern probleem bij de klant dropt. Want dat is wat er gebeurt. Herkenbaar?
Beleving van Fabia Hooykaas
Ik loop naar hem toe en vraag of ik mij ook bij hem kan melden. Dat kan niet, is het antwoord en ik word teruggestuurd naar de drukke balie. Na 7 minuten ben ik aan de beurt. Ik steek mijn verhaal af en binnen een paar seconden is het geregeld. Ik moet mij melden bij balie 33. Ik kijk rond en zie dat de balies genummerd zijn tot met 13. Weer terug naar die drukke balie en nu maar even tussen door vragen waar balie 33 is. Die blijkt boven te zijn, speciaal voor bezoekers.
Die dag werkt mijn knie eigenlijk niet mee en daarom zoek ik de lift maar die kan ik niet zo snel vinden dus dan toch maar met de trap. Eindelijk aanbeland ik bij balie 33 en daar staan drie bewakers. Twee staan wat te hangen en eentje zit achter de balie. Weer mijn riedeltje afgedraaid en eindelijk ben ik aangemeld. Het heeft mij ruim 10 minuten gekost en mijn eerste indruk is niet best. Blik van Anneke Gros
Waarom servicecultuur belangrijk is, lees ik in het boek ‘Kruip in de huid van de klant’ van Jonathan Kitching. ‘Je wilt voortdurend een goede indruk op klanten maken met geweldige service’. Hiermee kun je je onderscheiden van je concurrenten. Service en klantgerichtheid hebben de afgelopen jaren dan ook veel meer aandacht gekregen.
Beleving van Fabia
Wat is praten in stippellijntjes eigenlijk?
Als iemand jou een instructie, een uitleg, een verzoek, een beeld of wat dan ook geeft, dan is dat bijna altijd incompleet. We vertellen een verhaallijn die in ons hooft zit. Tijdens het vertellen van die verhaallijn gebeurt er van alles in je hoofd. Dingen zijn voor jou vanzelfsprekend, je hebt er al beelden bij ontwikkeld, je hebt de kleuren al ingevuld en vul maar aan. Wat je vertelt ziet er voor een ander eruit als een stippellijntje en helaas voor je toehoorder: die kan niet in je hoofd kijken. Hoe zit dat op de werkvloer? Het leven zou een stuk aangenamer worden als we in elkaars hoofd kunnen kijken. Maar helaas. We zullen het moeten doen met wat we hebben. En dat houdt in dat we op de werkvloer veel onnodig werk verzetten omdat we niet altijd goed in staat zijn het complete plaatje voor de ander te schetsen. En naast misverstanden zorgt het dus ook voor verhoogde werkdruk. En meer werkdruk is tegenwoordig wel het laatste dat we kunnen gebruiken. Blik van Anneke Gros
Wat is servicecultuur eigenlijk?
Een organisatie heeft een servicecultuur als alle medewerkers hetzelfde gevoel voor urgentie hebben naar klanten toe. Iedereen doet zijn uiterste best om de beste service te geven. De klant gaat altijd voor. Wanneer een organisatie een sterke servicecultuur heeft, dan ontwikkelt de organisatie een positieve houding bij haar medewerkers ten opzichte van service verlenen aan haar klanten (Grönroos, 2007). Beleving van Fabia
Er is nog net geen wetgeving afgekondigd maar de druk om werkdruk aan te pakken wordt opgevoerd. Praten over iets gaan doen is makkelijk maar het doen is een ander verhaal. Want ga je het aanpakken dan moet je wel weten wat er zoal speelt bij jou op de werkvloer. Wat zien we En ik heb het niet over gewone werkdruk, want laten we eerlijk zijn het is af en toe gewoon druk en dat is heel normaal en hoort bij werk. Nee, ik heb het over ongezonde werkdruk waarbij we op de werkvloer medewerkers gedrag zien vertonen dat een afspiegeling is van de cultuur die in het bedrijf heerst. Denk aan groepsdruk, onuitgesproken verwachtingen, patronen, doorgeslagen arbeidsethos en verkeerd voorbeeldgedrag. Allemaal zaken die zo je bedrijfscultuur inschuiven en zich daar lekker in nestelen. Blik van Anneke Gros Deep Democracy is in Zuid Afrika ontstaan na het opheffen van de apartheid. Het doel is:
Blik van Anneke Gros
In de training komen deelnemers van verschillende bedrijven en functies bij elkaar (van schoonmaker, lasser, projectleider tot directeur). Niet iedereen staat te springen om deze training te volgen.
Beleving van Fabia Hooykaas We willen zeker niet vergeten worden want dat betekent dat je bestaan wordt genegeerd en dat je de erkenning verliest. Als mens doen we er alles aan om dat te voorkomen.
|
AuteursFabia Hooykaas Archief
Maart 2021
|